NemID Sucks!!

Jeg vil tilslutte mig koret af utilfredse NemID brugere, selvom jeg strengt taget ikke er bruger, for møget virker ikke.
Vi starter historien med den formular jeg sendte til NemID support - efter jeg havde ringet til dem og lyttet til elevatormusik i jeg ved ikke hvor lang tid.

Jeg er desværre ikke kommet godt i gang med NemID.
I midten af oktober modtog jeg en NemID (xxx-xxx-xxx) som jeg havde bestilt på www.nemid.nu. Det gik fint med at aktivere kontoen og få et selvvalgt password. Problemet var at jeg ikke kunne logge ind via mit cpr.nummer. Jeg forsøgte at deaktivere og aktivere i min profil flere gange, uden held.
Samtidig kunne jeg ikke logge på min netbank hvor jeg mener jeg fulgte opskriften på at tilknytte en eksisterende NemID-konto til banken. I stedet modtog jeg endnu en NemID (yyy-yyy-yyy). Den aktiverede jeg i dag da jeg modtog min kode. I lighed med den første konto kunne jeg ikke logge ind via cpr.nummer. Jeg forsøgte igen at sætte cpr.login op i min profil. Hver gang jeg loggede ind fik jeg at vide at jeg havde to NemID og jeg skulle vælge den jeg ville bruge. Det blev lidt træls i længden, så jeg besluttede mig for at slette den ”gamle” konto. Resultatet blev desværre at jeg nu slet ikke kan logge ind overhovedet – hverken med den gamle eller den nye konto.
Der er to spørgsmål i dette: Hvad gør jeg for at aktivere NemID igen? Skal jeg oprette en helt ny konto?
Hvorfor lykkedes det ikke for mig at logge på via cpr,nummer?
Mvh
Michael G. Nielsen

31/10 - 2010 svar fra NemID

Kære Michael
Tak for din henvendelse.
Vi beklager den lange behandlingstid for din e-mail. Grundet tekniske problemer har vi ikke kunne behandle din e-mail før nu. Vi prøver normalt at behandle alle e-mails i løbet af 4 timer.
Det lader til at du har fået oprettet to NemID'er og derfor kan du desværre ikke logge dig på med dit CPR-nummer. Det vil du kunne igen når det ene af dine NemID'er er blevet lukket ned.
Jeg kan desværre ikke slå dig op i systemet på nogle af de NemID-numre du har oplyst i din mail. Jeg skal derfor bede dig kontrollere at de er indtastet korrekt. Du kan alternativt ringe til vores telefonsupport og oplyse en af mine kolleger dit CPR-nummer, hvorefter vi kan tjekke status på dit NemID.
Jeg må af juridiske årsager ikke bede dig oplyse os dit CPR-nummer over e-mail.
Du er også altid velkommen til at ringe til vores Servicedesk på telefon 80 30 70 50 alle hverdage mellem 08.30-20, og weekend 10-16.
Hjælp os med at forbedre vores support. Dette gøres nemt ved at du svarer på et spørgsmål på følgende link
Venlig hilsen
Mathias Pedersen Heinze
Servicedesk
DanID A/S
Privat support 80307050
www.danid.dk /kundeservice

Der er jo så ikke andet at gøre end at ringe til dem, hvilket jeg bruger en frokostpause på.
Jeg er ikke at finde i deres system, hverken under et af mine to NemID-kontonumre eller mit cpr.nummer. Den venlige supporter foreslår at jeg skal oprette en ny NemID på deres hjemmeside. Jeg spørger om det ikke ville være bedre at gøre det via min bank, da jeg jo har haft problemer med at logge på der. Svaret er at han absolut vil anbefale mig at oprette mig via nemid.nu (jeg kan desværre ikke huske hvad argumenterne var).
Efter at have lagt røret på bestiller jeg en ny NemID via deres hjemmeside, men får besked om at noget er gået galt og at jeg skal ringe til support.
Jeg ringer og får fat i én der beder mig om nit cpr.nummer. Jeg siger at han nok ikke vil få meget ud af det, da det ikke er lykkedes for hans kollega at finde mig den vej. Han finder mig alligevel og kan se at jeg lige har bestilt en NemID. Ikke særligt betryggende, da jeg fik at vide der var sket en fejl i bestillingen.
Jeg får ganske rigtig tilsendt en ny NemID d. 4/11.

10/11 - 2010

Jeg har lige modtaget min éngangskode og logget mig på NemID. Det gik fint med koden og det gik også fint med at få lavet en personlig kode.
Når jeg når til at jeg skulle taste min nøgle ind, bliver jeg mødt med følgende:
NemID med offentlig digital signatur kunne ikke oprettes.
Der opstod en fejl under oprettelse af dit OCES-certifikat. Prøv at logge på igen med din nye adgangskode.

Jeg prøver en fem-seks gange uden held. Jeg ringer til supporten hvor vi bliver afbrudt lige da jeg har fortalt min historie. Jeg ringer igen og får en ny supporter i røret. Igen bliver vi afbrudt, men han ringer dog trods alt selv tilbage.
Han kan ikke løse mit problem og foreslår mig Gud-hjælpe-mig at oprette endnu en NemID. Det viser sig at han vil checke om det overhovedet kan lade sig gøre og han lover at jeg ikke får en fjerde NemID.
Efter meget lang tid med tastetryk og "et øjeblik"er , må han melde pas og siger at han henviser mig til en anden kollega (som ikke er der), der kan gøre mere end ham selv. Jeg får et sagsnummer og får at vide at jeg vil blive kontaktet. Det er ikke sket endnu (14/11).

Jeg må igen i morgen bruge en frokostpause på at ringe og rykke.
Dette er vildt frustrerende. Jeg har ikke adgang til min netbank, da de tror jeg har en NemID der fungerer og har nedlagt mit gamle login :-(((

15/11 - 2010

Ringede og fik fat på en kvindelig supporter der ikke kunne finde mig i systemet. Da hun langt om længe fandt mig, kunne hun oplyse at teknikerne arbejde på min sag, men de havde meget travlt. Hun kunne ikke give mig en tidsramme.

18/11 - 2010

Ringede igen og fik den samme smøre om at teknikerne arbejdede på sagen. Jeg sagde at det var meget lidt tilfredsstillende.
Heldigvis var det en supporter der tog mig en smule alvorligt og lavede flere forsøg hvor jeg oplyste kørekortnummer og pasnummer, men uden held.
Han foreslog mig at gå hen til nærmeste Borgerservicekontor og høre om de kunne hjælpe.
Han sagde så at det "kun" var offentlige sider jeg ikke kunne komme på; min bank skulle være ok.
Jeg sagde pænt tak og forsøgte at logge på banken uden held. Så ringede jeg til bankens support og klagede min nød.
Da jeg nåede til at fortælle om min tredje NemID, sagde han at det ikke var muligt at have tre NemID'er. Dernæst sagde han at man ikke kunne slette en NemID selv. Efter lidt tid fik jeg ham overbevist om at det var rigtigt hvad jeg sagde. Han spurgte så om han måtte ringe tilbage, hvilket han gjorde efter en 10 minutter. Det lykkedes så for ham at få min bankkonto tilknyttet min tredje NemID og jeg kan nu logge ind. Stadig ikke med cpr-nummer, men jeg kan trods alt gå på netbank igen.
Om ca. en måned skulle jeg kunne logge mig på med cpr-nummer - det vil foregå helt automatisk. Det vil jeg se før jeg tror det. Nu mangler jeg så stadig adgang til offentlige hjemmesider.
Stay tuned!

2/12 - 2010

Ringede til support og fik at vide jeg var nummer ni i køen.
Skrev mail i stedet:

Til NemID,
Ang. sagsnummer IM20xxxxx. Det er nu tre uger siden jeg oprettede denne sag. Jeg kan stadig ikke logge ind på offentlige hjemmesider. Jeg kan dog nu logge på min bank. Er der noget nyt i sagen?
Hilsen Michael Nielsen

9/12 - 2010

Ja, de gode mennesker på NemID support har nu besluttet sig for at ignorere mine henvendelser - de har i hvert fald ikke svaret på den mail jeg sendte for en uge siden
Jeg ringede og kom ret hurtigt igennem til endnu en venlig supporter. Hun mente først at problemet var løst, men fandt siden ud af at der godt "kunne gå lang tid". Jeg vil blive kontaktet pr. mail når problemet er løst. I mellemtiden, foreslog hun, kunne jeg jo bestille en gammeldags digital signatur som jeg kunne bruge til offentlige sider.
Det sagde en NemID supporter Gudhjælpemig!!!!
Er det underligt at danskerne ikke har taget NemID til sig?
I øvrigt er jeg ikke den eneste der har problemet. Jeg fik en støttemail fra en "Daniel", som var faldet over denne side og som har nøjagtig de samme problemer som mig. Han slutter mailen: Jeg tilslutter mig dit standpunkt om NemID - It sucks!

16/12 - 2010

Mail fra NemID:

Du modtager denne e-mail, fordi du har fået NemID og forgæves har forsøgt at tilknytte en offentlig digital signatur. For at kunne bruge NemID andre steder end i en eventuel netbank, fx på skat.dk, borger.dk eller andre offentlige eller private tjenester på nettet, er det nødvendigt at have en offentlig digital signatur tilknyttet NemID.
Vi har nu løst det tekniske problem, der uheldigvis har ramt dig. Hvis du følger vores trin-for-trin guide nedenfor, kan du hurtigt komme i gang med at bruge NemID med offentlig digital signatur.

Herunder fulgte en opskrift på hvad jeg skulle gøre.

Jeg var ude at rejse da jeg fik mailen, så jeg var naturligvis spændt på at komme hjem og afprøve det.
Da jeg kom hjem lå dette brev og ventede på mig:

Din adgang til NemID er blevet spærret
Den 2010-12-10 kl. 02:00 har vi spærret for din adgang til NemID.
Spærringen er sket som følge af, at NemID ikke længere er i brug.
Du kan få spærringen ophævet ved at
• kontakte din bank
• ringe til NemlD-support på (+45) 80 30 70 50.
Har du allerede fået spærringen ophævet, kan du se bort fra dette brev.
Venlig hilsen DanID A/S

Interessant med en mail der fortæller mig at problemerne er løst og et brev der fortæller mig at min NemID er spærret.
Jeg valgte at følge opskriften og jeg fik ganske rigtig logget mig på offentlige sider.
Selvfølgelig virkede det ikke med cpr-nummer, men jeg valgte at lade tiden komme dem til gode. Banken havde jo sagt at der ville gå en måned inden jeg kunne logge på med cpr-nummer.

13/1 - 2011
Jeg kan stadig ikke logge på hverken bank eller offentlige sider med mit cpr-nummer :-(
Endnu en gang ringede jeg til NemID support og fik at vide at det nok var fordi jeg havde haft to NemID'er. Jeg kunne fortælle at jeg har haft tre.
Jeg skal vente endnu en måned og så skulle jeg kunne logge på med cpr. NemID skulle automatisk finde ud af at jeg har hafy flere "konti" og automatisk slette dem der ikke bruges og så skulle det virke.
Det vil jeg stadig se før jeg tror det.

17/2 - 2011
Jeg kan selvfølgelig stadig ikke bruge mit cpr-nummer til at logge ind med.
Jeg ringede endnu en gang til supporten og fik at vide at det nok ville løse sig selv i løbet af en måned. Hvorfor skulle jeg tro på det, da det endnu ikke har løst sig selv efter fire måneder?
Jeg prøver at skrive til dem i håb om at blive taget alvorligt:

Til NemID, Jeg har lige, for Gud ved hvilken gang og talt med jeres support. Jeg forsøger forgæves at få lov til at bruge mit cpr-nummer som login. Jeg har siden oktober måned forsøgt at få det til at virke. I december lykkedes det at logge på offentlige sider med mit bruger-id, men ikke med cpr-nummer. (Sagsnummer: IMxxxxxxx)
Jeg kan heller ikke bruge cpr-login hos min bank.
De sidste par gange jeg har ringet til supporten, har jeg fået at vide at det vil gå i orden i løbet af en måneds tid. Det var også den besked jeg fik i dag, men nu er jeg ved at miste tålmodigheden, Jeg ville sætte meget stor pris på at få løst dette problem snarest. Fuld historik over min sag kan ses her: www.michn.dk/nemid
Mvh
Michael Nielsen

17/2 - 2011 et kvarter senere
Mail fra supporten:
Kære Michael
Tak for din henvendelse.
Den sag, du har opgivet et sagsnummer for, omhandler oprettelsen af et OCES-certifikat, hvilket du oplevede problemer med i et stykke tid pga. en teknisk fejl i vores system. Dette problem er blevet løst, og sagen er derfor blevet lukket. Du har således ikke nogen uafsluttede sager i vores system som det ser ud lige nu.
Som jeg forstår det, oplever du nu problemer med at benytte dit CPR-nummer som bruger-id. Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være nogle problemer forbundet med CPR-login i dit tilfælde, og må derfor bede dig forsøge at logge på Selvbetjening på www.nemid.nu. Her skal du bruge dit fulde CPR-nummer (dvs. 10 cifre) som bruger-id og dernæst din selvvalgte adgangskode. Hvis du får en fejlmeddelelse, når du forsøger dette, må jeg bede dig oplyse denne.
Du nævner også i historikken, at du har haft to NemID-numre. Dette fremgår ikke af vores system. Hvis du har mulighed for at oplyse enten NemID-nummeret eller nøglekortnummeret for det andet NemID, ville det være en stor hjælp.
Du er også altid velkommen til at ringe til vores Servicedesk på telefon 80 30 70 50 alle hverdage mellem 08.30-20, og weekend 10-16.
Hjælp os med at forbedre vores support. Dette gøres nemt ved at du svarer på et spørgsmål på følgende link
Venlig hilsen / Best regards
Thomas Q.


Mit svar:

Kære Thomas,
Mange tak for et hurtigt svar.
Når jeg forsøger at bruge mit cpr-nummer på www.nemid.nu får jeg ikke en direkte fejlmeddelelse, men blot to røde bokse og får at vide at jeg skal logge på med NemID-nr. eller selvvalgt bruger-id.:

Det er ligegyldigt om jeg skriver mit cpr-nummer med streg eller uden.
Mine to tidligere NemID'er er:
xxx-yyy-zzz
og
yyy-xxx-zzz
Jeg ved godt at sagen på det sagsnummer jeg oplyste er afsluttet, men jeg oplyste det for at I kunne se at der har været andre problemer.
Mvh
Michael Nielsen

17/2 - 2011 endnu et kvarter senere
Jeg kan næsten ikke følge med :-)
Mail fra support:

Kære Michael
Tak for din henvendelse.
Ifølge vores system lader det til, at dit problem er blevet løst. Skriv venligst tilbage hvis dette ikke er tilfældet, eller hvis du har yderligere spørgsmål.
Du er også altid velkommen til at ringe til vores Servicedesk på telefon 80 30 70 50 alle hverdage mellem 08.30-20, og weekend 10-16.
Hjælp os med at forbedre vores support. Dette gøres nemt ved at du svarer på et spørgsmål på følgende link
Venlig hilsen
Johan G.
Servicedesk


Mit svar:

Kære Johan,
Mit problem er ikke løst med mindre Thomas Q. fra jeres support, som jeg mailer med i øjeblikket, har løst det indenfor det sidste kvarter.
Mvh
Michael

Herligt at der nu er to supportører på min sag :-)

Det efterhånden obligatoriske kvarter senere
Nu driller de altså ;-)
Kære NemID bruger
Tak for din henvendelse, som vi vil besvare hurtigst muligt.
Venlig hilsen
NemID-support

18/2 ved 18-tiden
Opringning fra Thomas Q. som ville høre om jeg havde fået svar på min sidste mail til dem. Det kunne jeg fortælle at jeg ikke havde.
Thomas Q. beklagede at deres system viste at min sag var klaret, men nu ville han lave en ny sag og bekræfte det i en mail.

Mail fra supporten:
Hej Michael
Som jeg nævnte i telefonen, har jeg oprettet en sag til vores teknikere. Sagen har fået sagsnummeret IM23xxxxx, som du skal referere til, hvis du f.eks. har ekstra informationer, du vil knytte til sagen. Som sagt vil du blive kontaktet af vores teknikere enten pr. mail eller pr. telefon, når de har fundet en løsning eller, i det mindste, et svar.
Venlig hilsen / Best regards
Thomas Q.
Servicedesk

21/2
Mail fra DanID 2nd level support:
Hej Michael
Jeg forsøgte at kontakte dig telefonisk, desværre uden held.
Jeg er i færd med at behandle din sag: IM2306896, angående manglende mulighed for at logge ind med CPR-nummer.
Desværre forholder det sig således, at slettede NemID numre stadig figurerer i systemet. Vi kan ikke slå dem op, men den rest der ligger tilbage får systemet til at tro, at du fortsat har flere NemID numre, og dette er grunden til du ikke kan benytte CPR-nummer til login.
Som alternativ løsning kan jeg komme med dette forslag, at du logger ind på Selvbetjeningen og her ændrer dit Selvvalgte bruger-ID til dit CPR-nummer plus f.eks. dine initialer.
Dette skal gøres på Selvbetjeningen inde på www.nemid.nu
Med Venlig hilsen / Best Regards
Alain H
ServiceDesk / 2ndline